Europejskie portfolio dla nauczycieli – interpersonalne, interkulturowe, społeczne i obywatelskie kompetencje nauczycieli europejskich
W ramach międzynarodowego projektu Comenius Europejskie portfolio dla nauczycieli – interpersonalne, interkulturowe, społeczne i obywatelskie kompetencje nauczycieli europejskich (129382-CP-1-SE-COMENIUS-C21) w dniach 25-29 maja 2009r. realizowano w RODN „WOM” w Częstochowie kurs Kompetencje kluczowe nauczycieli. W zorganizowanych wykładach i warsztatach brała udział grupa nauczycieli i przyszłych nauczycieli z Holandii, Polski, Portugalii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Partnerzy projektu:
- Uniwersytet Mälardalen, Västers, Szwecja (instytucja koordynująca),
prof. Margareta Sandström Kjellin, dr Jonas Stier - Uniwersytet Reading, Wielka Brytania
dr Trevor Davies, Martin Whittle, Sarah Smart - Uniwersytet w Hadze, Holandia,
dr Gerard de Kruif, Maurice Pauptit, Leen van der Sloot - Miasto Västers, Szwecja,
Martina Pilling, Lena Vglund - Stowarzyszenie Nauczycieli, Sintra, Portugalia
Luisa Abreu, Jorge Damásio - Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie, Polska
Krystyna Prażmowska, Izabela Leszczyna, Eugeniusz Romański, Grażyna Kawecka-Karaś, dr Jerzy Zdański, Bernarda Śmigielska, Marzena Pieńkowska
Projekt miał pomóc w odpowiedzi na ważne dla edukacji w Europie pytania: Co dziś znaczy obywatelstwo europejskie? Jak należy go uczyć? W jaki sposób przygotowywać nauczycieli do nauczania obywatelstwa? Miał również zachęcić nauczycieli do włączenia wybranych aspektów edukacji obywatelskiej – postaw i wartości – do nauczania i uczenia się w szkołach w całej Europie.
Bezpośrednim celem projektu było podniesienie kompetencji interpersonalnych, społecznych i interkulturowych nauczycieli – by mogli oni promować postawy i wartości, takie jak demokratyczny dialog i tolerancja, by byli dobrze przygotowani do pracy w wielokulturowych szkołach europejskich, by wzrosła ich mobilność zawodowa i możliwości zatrudnienia w innych krajach Unii Europejskiej.
Za cel długofalowy projektu należy uznać wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do życia w wielokulturowych, globalnych społeczeństwach, promowanie poczucia wspólnoty i tożsamości europejskiej, oraz kształtowanie wartości i postaw, które powinny charakteryzować obywateli Unii.
Główne założenie projektu było następujące: aby osiągnąć powyższe cele, relacje interpersonalne nauczyciel-uczeń w szkołach europejskich powinny opierać się na zasadach demokratycznych i dialogu horyzontalnym.
W czasie trwania projektu instytucje partnerskie opracowały dwa raporty naukowe, program 5-dniowego kursu doskonalącego kompetencje zawodowe, oraz dwa podręczniki. Zorganizowały konferencję naukową w Portugalii, przeprowadziły kurs pilotażowy dla nauczycieli w Polsce.
Raport I, opublikowany w kwietniu 2007 r. – Citizenship Education as a Means for Transmitting and Transforming Values and Attitudes – Theory, Described Practice and Performed Practice (Edukacja obywatelska jako środek przekazywania i przekształcania wartości i postaw – teoria, praktyka deklarowana i rzeczywista) – prezentował wyniki badań nad relacjami nauczyciel-uczeń w klasie szkolnej w pięciu krajach partne rskich.
Dwudniowa konferencja naukowa w Sintrze w październiku 2007 r. – Citizenship Education as a Means for Transmitting and Transforming Values and Attitudes – poświęcona była edukacji obywatelskiej oraz metodom przekazywania i kształtowania wartości i postaw.
Raport II – Comprehensions of Citizenship and Citizenship Education (Rozumienie obywatelstwa i edukacji obywatelskiej) – ukazał się w lutym 2008 r. i zawierał materiały z konferencji w Sintrze.
Kurs pilotażowy – Key Competence Course for Teachers (Kompetencje kluczowe dla nauczycieli) – odbył się w maju 2009 r. w Częstochowie. W ciągu trzech następnych lat podobny kurs oferować będzie Uniwersytet Mälardalen w Szwecji. O udział w nim ubiegać się mogą studenci z różnych krajów Unii – umieszczony zostanie w katalogu kursów Comenius 2.2.
W pierwszym podręczniku znajdzie się opis i program kursu przeznaczonego dla studentów kierunków pedagogicznych, którego wersję pilotażową przeprowadzono w maju 2009 r. w Częstochowie.
Drugi podręcznik – Europass for Teachers – dotyczyć będzie Europejskiego Portfolio dla Nauczycieli. Ma pomóc nauczycielom europejskim, ubiegającym się o pracę w innych krajach, w opisie ich kompetencji interpersonalnych, interkulturowych i społecznych. Podręcznik opierać się będzie na pisemnych pracach egzaminacyjnych uczestników kursu pilotażowego.
W ciągu ponad dwu lat trwania projektu odbyło się kilka spotkań projektowych w siedzibach instytucji partnerskich:
- maj 2007 r. – Badhovedorp, Holandia,
- październik 2007 r. – Sintra, Portugalia,
- luty 2008 r. – Reading, Wielka Brytania,
- wrzesień 2008 r. – Wiedeń, Austria,
- marzec (i lipiec) 2009 r. – Västers, Szwecja,
- maj 2009 r. – Częstochowa.