Matura 2015


Matura 2015  Matura 2015  Matura 2015


Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego – IV etap edukacyjny

Informujemy nauczycieli języka polskiego, że na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie została udostępniona publikacja autorstwa R. Bryzek, M. Latoch-Zielińskiej, I. Morawskiej pt. „Planowanie pracy nauczyciela polonisty na IV etapie edukacyjnym. Poradnik metodyczny z przykładami zadań maturalnych”. 

Zawiera ona wskazówki metodyczne do wykorzystania w planowaniu zajęć dydaktycznych z języka polskiego oraz przykłady zadań maturalnych. Treść poradnika jest zgodna z obowiązującą podstawą programową kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz z opracowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną „Informatorem o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015”.
W celu dotarcia do informacji źródłowej prosimy kliknąć tutaj.


Nowa formuła egzaminu maturalnego z matematyki. Warsztaty dla nauczycieli matematyki

W związku z realizacją drugiego etapu programu Matura 2015 – Nowa formuła egzaminu maturalnego z matematyki – warsztaty dla nauczycieli matematyki serdecznie zapraszamy na bezpłatne szkolenia, które organizujemy we współpracy z ORE oraz CKE w Warszawie.

Zajęcia poprowadzą liderzy przeszkoleni przez Centralną Komisje Egzaminacyjną w Warszawie.
Zostaną zorganizowane 3 grupy szkoleniowe. Tematyka warsztatów będzie obejmowała praktyczne zastosowanie matematyki związane z realizacją działów: rachunek różniczkowy, rachunek prawdopodobieństwa oraz zadania z geometrii na dowodzenie.

Warsztaty zostaną przeprowadzone w RODN „WOM” w Częstochowie, al. Jana Pawła II 126/130 w  styczniu 2015 r.

Proszę o wybranie grupy i rejestrację na warsztat w jednym z podanych terminów:

Grupy mogą liczyć maksymalnie 25 osób. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Bliższych informacji udziela nauczyciel konsultant RODN „WOM” w Częstochowie – Pani Agnieszka Perczak perczak@womczest.edu.pl, tel. 34 360 60 04 wew. 239.

Serdecznie zapraszamy!


Nowa matura z języka obcego nowożytnegoPOBIERZ


Nowy poradnik dla nauczycieli dot. interpretacji utworów poetyckich

Informujemy, że na stronie internetowej ORE ukazała się zapowiadana publikacja autorstwa Iwony Kulpy-Szustak i Joanny Wojtulewicz pt. „<<Wszystko jest poezja…>> Poradnik dla nauczycieli  przygotowujących uczniów do interpretacji utworów poetyckich na maturze”.


Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

10 czerwca 2014 r. w wylosowanych szkołach przeprowadzono diagnozę przedmaturalną z języka polskiego – pierwsze przedsięwzięcie badawcze o charakterze egzaminu zgodnego z zasadami matury z języka polskiego, jakie będą obowiązywać od 2015 r. Diagnoza została przygotowana przez  IBE we współpracy z CKE i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi. Arkusz, schemat punktowania i komentarz do zadań są dostępne na stronie internetowej CKE.


Publikacja pt. „Plakat i reklama na lekcjach języka polskiego…”

Informujemy, że na stronie internetowej ORE w Warszawie  został opublikowany materiał edukacyjny autorstwa Anny Ślósarz pt. Plakat i reklama na lekcjach języka polskiego w liceum i technikum. Poradnik z ćwiczeniami dla nauczyciela”.


Matura 2015

men  ore  cke  oke


Matura 2015 – Przykładowe zestawy zadań

Informujemy, że w dniu 13.12.2013 r. na stronie internetowej CKE ukazały się przykładowe zestawy zadań odnośnie egzaminu maturalnego od 2015 r.

Natomiast w kanale filmowym „Informacje MEN” są dostępne dwa krótkie filmy, w których dr Marcin Smolik p.o. Dyrektora CKE mówi o nowej formule egzaminów.


Warsztaty dla nauczycieli języka polskiego

Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną organizuje warsztaty dla nauczycieli języka polskiego w lutym i marcu 2014 r. Warsztaty w wymiarze 9 godz. dydaktycznych dla nauczycieli z Częstochowy i powiatów: częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego będą prowadzone przez lidera szkolenia „Matura 2015” – Panią Grażynę Bochenkiewicz, nauczyciela konsultanta RODN „WOM” w Częstochowie.

Zgłoszenia online przyjmujemy do 25.02.2014 r.


Regionalni liderzy szkolenia „Matura 2015”

Kontakt z regionalnymi liderami szkolenia „Matura 2015”
m. Częstochowa, powiaty: częstochowski, lubliniecki, kłobucki

Grażyna Bochenkiewicz
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie
powiat myszkowski

Bożena Łabacz
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Wojkowicach,  doradca metodyczny Starostwa Powiatowego w Będzinie
powiat tarnogórski

Joanna Martula
I Liceum Ogólnokształcące w Bytomiu, doradca zatrudniony przez Wydział Edukacji w Urzędzie Miasta Bytom
powiat zawierciański

Renata Stanek-Kozłowska
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach


Matura 2015. Nowa formuła egzaminu z języka polskiego

25 listopada 2013 r. w Warszawie, Częstochowie i Lublinie odbyły się pierwsze z 31 zaplanowanych konferencji dotyczących modyfikacji egzaminu maturalnego od roku 2015 dla nauczycieli języka polskiego w liceach ogólnokształcących i technikach. Konferencje „Modyfikacja egzaminu maturalnego od roku 2015. Rodzaje i funkcje tekstu w zadaniach maturalnych” odbędą się w najbliższych trzech miesiącach (do 14 stycznia 2014).

Podczas spotkań z nauczycielami zostaną omówione zmiany w egzaminie maturalnym z języka polskiego od 2015 r., wymagania egzaminacyjne oraz przykładowe zadania. Konferencje prowadzą autorzy koncepcji nowego egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz pracownicy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Konferencja w Warszawie, organizowana przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Zawodowego zgromadziła ponad 500 osób. Obecna na konferencji Joanna Berdzik, wiceminister edukacji narodowej, przypomniała, że prace nad modyfikacją matury, która rozpocznie się od 2015 roku, zaczęła się już w 2009 roku, kiedy do szkół weszła nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Ten dokument precyzuje, jakim celom służą zmiany programowe oraz jakie wymagania stawia się przed uczniami, żeby w trakcie nauki mogli zdobyć kompetencje niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie.

– Chodzi nam o absolwentów szkół ponadgimnazjalnych otwartych na nowe wyzwania, do czego niezbędne jest opanowanie takich umiejętności jak analizowanie, wnioskowanie, budowanie spójnej wypowiedzi na zadany temat, świadome wykorzystywanie dostępnych źródeł informacji do formułowania własnych poglądów – mówiła wiceminister Berdzik.

W konsekwencji tych zmian standardy egzaminacyjnie zostały zastąpione zapisanymi w podstawie programowej wymaganiami sprawdzanymi podczas egzaminu. W kwietniu 2013 roku zmienione zostało rozporządzenie w sprawie przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, w którym zawarto całą sekwencję dotyczącą egzaminu maturalnego od 2015 roku. Od lipca br. na stronie internetowej Centralnej komisji  Egzaminacyjnej dostępne są informatory maturalne do wszystkich przedmiotów.

– W naszym przekonaniu zmiany na maturze są m.in. odpowiedzią na to, co środowisko polonistów mówiło o obecnej maturze, w tym dotyczących prezentacji maturalnej, która nie spełnia celu, jakim było samodzielne przygotowanie i przedstawienie opracowanego projektu. Formuła zmodyfikowanej matury uwzględnia także postulaty Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich o włączeniu do pakietu obowiązkowych egzaminów przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym, co jest istotnym wymaganiem w przebiegu rekrutacji na wybrany przez maturzystów kierunek studiów  –  dodała wiceminister.

Joanna Berdzik przypomniała, że zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych objęły także sposób oceniania. – Dlatego jesteśmy przekonani, że grupą, która w sposób specjalny powinna zostać przygotowana do tych zmian są poloniści i z myślą o polonistach organizujemy cykl  konferencji oraz warsztatów na poziomie gmin oraz powiatów – poinformowała wiceminister. Zapowiedziała również, że w czerwcu 2014 roku szkoły będą mogli przystąpić do diagnozy prowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych, a w  grudniu przyszłego roku zaplanowana jest próba nowej formuły egzaminu maturalnego.

W wykładzie zawierającym omówienie zmian w egzaminie oraz wymaganiach egzaminacyjnych prof. Sławomir Żurek oraz dr Joanna Dobkowska przedstawili przykłady zadań i kryteriów oceniania w odniesieniu do zapisów podstawy programowej, w tym zawartych w niej kluczowych pojęć, jak tekstocentryzm, świadomość językowa, interpretacja szkolna. Odpowiedzieli także na najczęściej pojawiające się pytania nauczycieli z całego kraju przesłane od OKE, odnoszące się zarówno do zagadnień merytorycznych dotyczących egzaminu, jak i rozwiązań organizacyjnych.

Organizatorami spotkań z nauczycielami języka polskiego są regionalne ośrodki doskonalenia nauczycieli, Centralna Komisja Egzaminacyjna, okręgowe komisje egzaminacyjne oraz kuratoria oświaty. Rekrutację prowadzą wojewódzkie placówki doskonalenia nauczycieli. Przewiduje się, że w konferencjach weźmie udział ok. 8.500 nauczycieli (po 1 osobie z każdego liceum ogólnokształcącego i technikum). Konferencje poprzedzą cykl warsztatów dla nauczycieli języka polskiego, które przeprowadzi 103 liderów regionalnych – konsultantów i doradców metodycznych, przygotowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Zakres tematyczny warsztatów będzie obejmował: interpretację teksów ikonicznych z wykorzystaniem tekstów literackich – w zakresie części ustnej egzaminu oraz interpretację poezji – w zakresie części pisemnej egzaminu na poziomie podstawowym. Szczegóły dotyczące naboru nauczycieli do udziału w warsztatach będą dostępne na stronach internetowych wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli.

Przypominamy, że na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dostępne są Informatory o egzaminie maturalnym od 2015 r., zawierające opis egzaminu z każdego przedmiotu i przykładowe zadania, w tym również dla absolwentów niepełnosprawnych – niesłyszących i niewidomych (w formacie WinBraille).

Wszystkie informacje o egzaminie maturalnym przeprowadzanym od 2015 r. są dostępne w specjalnej zakładce na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

źródło: „Matura 2015″ – Konferencje dla nauczycieli języka polskiego [w:] http://www.men.gov.pl / zakładka: KSZTAŁCENIE I KADRA [dostęp:29.11.2013]; fragment